CVIČEBNÍ AKTIVITY PRO VÁS ZDARMA!

Jedeme dál

a nic nás nezastaví

Aktuality

sdílet sdílet FOTOGALERIE

Objevte zapomenuté kouty na Šumavě - JEDEME DÁL 18. 04. 2018

Velhartice

Objevte zapomenuté kouty na Šumavě

JEDEME DÁL a naše imaginární „Toulání se Šumavou“ - 2. týden

Máme za sebou další, 2.týden putování po naší krásné vlasti. V pondělí se na trasu vydalo 24 lidí a urazilo 17.6 km. Po osvěžení léčivou vodou spěcháme k rozcestníku Pohodnice, kde je pomník Josefa Přerosty. Od pomníku je vidět Hnačovský rybník. Pochodujeme po zelené turistické značce až do Plichtic a dále směrem do Zavlekova, kde nacházíme na skalnatém ostrohu zříceninu tvrze Zavlekov. Dochovaly se vysoké zdi čtyřbokého paláce s kruhovou baštou s gotickým portálem ve výši prvního patra. Pokračujeme do obce Ústaleč. Před obcí je staré hradiště, v obci změníme turistickou značku na modrou, kde je hned na začátku vyhlídkové místo s rozhledem. Pokračujeme po modré až do Kolince. V Kolinci je empírový zámek, v jihovýchodní části města je židovský hřbitov a bývala zde i synagoga. Ujdeme ještě 3km a jsme v obci Ujčín. Ujčín je malá vesnice nad kterou se tyčí půvabný renesanční zámek ze 16. století, který vyrostl na místech staré gotické tvrze ze 13. století. Zde taky končí naše pondělní putování.

A je tu další den, našeho putování. Úterní skupiny ušly 13km a trasu ušlo 11 pochodujících. Z modré turistické cesty odbočíme do Malonic. Ve vsi jsou rozložité a nejstarší lípy v Pošumaví, prý i cca 800let staré. V 15. století byl v Malonicích postaven renesanční zámek, jehož původní podobu dnes neznáme. Důkazem je dnes jen klnák s letopočtem 1500 ve vstupní bráně do dnešního zámku. Najdeme si červenou turistickou značku a hurá do Velhartic. Už z dálky vidíme Hrad Velhartice, náš úterní cíl. Hrad Velhartice stojí na ostrohu nad levým břehem řeky Ostružná. Byl založen na přelomu 13.a 14. století pány z Velhartic. Dominanty tvoří zříceniny gotického paláce zvaného Rajský dům a naproti stojící věžPutna. Obě části hradu jsou spojeny gotickým kamenný mostem se čtyřmi lomenými oblouky. Součástí areálu hradu je i budova bývalého pivovaru. Hrad byl v roce 2001 prohlášen  národní kulturní památkou.

Máme tu středu, na startu připraveno 24 nadšenců a v plánu je ujít 13 km. Kam nás asi cesty dovedou? Vyrážíme po červené, směřujeme do Horního Staňkova, kde je opět zámek. Již v polovině 18. století stával v Horním Staňkově vrchnostenský dům, v 30. letech 19. století přestavěný na zámeček. V bývalé tvrzi prý kdysi byla alchymistická laboratoř. Dnes je zámek jednoduchá budova obdélníkového půdorysu, krytá valbovou střechou s věžičkou s přilehlými hospodářskými budovami. Součástí je i náhorní alej vedoucí k lesu s kaplí. V obci Cihelna měníme červenou turistickou značku za žlutou a šlapeme dál. Směr je Petrovice u Sušice. Před Petrovicemi hledáme zámek Kněžice. Je to secesní zámek s menším parkem. Po roční rekonstrukci jsou od roku 2004 Kněžice luxusním hotelem, vybaveným pro konference a romantické víkendy. Po dalších 2 km je zámek Jiřičná. Původně tvrz v obci Jiřičná je patrová budova ze 16.století, přestavěná v 17. století na zámeček. Dnes přestavěna na penzion tvrz Hrnčíř. Za další 1 km je Zámek v Kojšicích z roku 1424 . Zámek je zdevastovaný a hrozí mu zřícení. Jeho majitelem je Tělovýchovná jednota Sokol Sušice. Ujdeme další 2km a další zámek a to Zámek Loučová, který vznikl pravděpodobně v 18. století. Zámeček vlastnil v pol. 19. století vlastenec, spisovatel a starosta okresu Sušice JUDr. J. A. Gabriel.K zámku patří i malá kaplička. Zde dnes končíme, Máme v nohách 13 km.

Čtvrteční skupiny ušly 17 km a to v počtu 20 lidí. Ve vsi Loučová opustíme na krátký čas značku a silničkou klesneme na hlavní silnici ve Světlé. Dáme se po silnici vlevo a u autobusové zastávky odbočíme na místní komunikaci vpravo a za potůčky u křížku vlevo na luční cestu, kterou vystoupáme do osady Horní Chlum.Nyní jsme došli k zámku , jde původně o statek z 15. století, později zámeček a pivovar. Naproti zámku vystoupáme k sadu a podle remízku do osady Dolejší Těšov. Jsme tu na dalším zámku. Zdejší tvrz vnikla v polovině 16. století, ale byla v 18. století upravena barokně. I tento zámek měl kapli, ta je z roku 1746. Ve vsi se také napojíme na dvě NS - Farmářskou a NS Dolování zlata. Musíme se vrátit po zelené a míříme do Hartmanic.Hartmanice patří mezi nejstarší sídla v této části Šumavy, jež byla Kelty nazývána „Gabreta“. Od konce 13. století se zde těžilo zlato. Významnou stavbou je Horská synagoga budova vystavěná na náklady hartmanicko-kundratické židovské obce roku 1881. A zde v Hartmanicích, tento týden ukončíme. Máme v nohách 60,6 kilometrů a pochodovalo celkem 79 nadšených turistů

Příští cíl je Dobrá Voda a Jelenov, tak hurá JEDEME DÁL.